Är canicross bra för hunden?

Canicross är inte bara gynnsamt för din hunds fysiska hälsa, det kan också vara god mental stimulans. Hundar är skapade för att vara aktiva! Fysisk träning kan hjälpa till med problem som separationsångest, stress, destruktivt beteende och tristess.

Canicross kan också hjälpa till att undvika övervikt, stärka musklerna och generellt göra att hunden förblir sund och frisk. För hundar med en mild form av höftdysplasi kan det vara fördelaktigt att stärka musklerna runt höfterna.

Canicross är en trevlig och säker sport att börja med för yngre hundar, eftersom hastigheten inte är så hög. Rörelserna är också kontrollerade och linjära, till skillnad från sporter som flyball och agility.

Om inte din hund har några kända hälsoproblem, är det säkert att börja med canicross. Hundar av alla raser, åldrar och storlekar kan göra denna sport så länge man tar hänsyn till hundens begränsningar.

När kan jag börja med Canicross med min hund?

De flesta hundar är inte fullt utvecklade förrän de är 12-18 månader gamla. Genom att vara aktiv är kroppen beredd på vad som förväntas av den, under de kommande åren, men att starta för tidigt med specifik träning kan leda till allvarliga skador och hälsoproblem vid ett senare tillfälle. Du kan lära din hund att dra kortare avstånd för att lära sig utbildningsyfte rutiner och samarbete, men den fysiska träningen bör inte vara för svår för en ung hund.

Det finns fortfarande mycket du kan göra för att förbereda din unga hund för canicross. Till exempel kan du träna din hund att sitta lugnt och snyggt på startlinjen under nedräkningen. Riktnings Kommandon kan också vara användbara att lära sig. Höger, vänster och framåt är de vanligaste. Du kan träna på detta från när hunden är valp genom att gå med den och säga kommandona på vägen.

När din hund är minst åtta månader gammal kan du börja öva på att spurta till mål. Låt din hund springa i full hastighet 100-400 meter en till tre gånger i veckan. Använd en leksak eller godsaker som belöning.

Kan jag köra canicross med en gammal hund?

Gamla hundar kan också springa, men man kan inte förvänta sej att de springer lika fort som en ung hund. Det är också viktigt att ta hänsyn till hundens behov och respektera hundens gränser. 

Vanliga skador? 

Sår i tassarna på grund av grus, stenar, is eller andra vassa föremål är den vanligaste orsaken till skador inom canicross. Detta kan förebyggas av tassalva & användning av sockar. Non-stop dogwear har två typer av sockar, Long distance Bootie används på snö och Solid Socks med dubbelt cordura på tuffare terräng.

Vi rekommenderar regelbunden användning av Paw Care för att förhindra torra och spruckna tassar. Denna naturliga tass salva har en förebyggande och läkande effekt. Slipa regelbundet bort hård hud, för att hålla tassarna mjuka. Ofta är det död hud som förorsakar sprickbildning. Använd gärna en nagelfil till detta.

Det händer också att hunden kan bryta en klo. Klipp klorna ofta och håll dom korta. Rygg- och skulderskador kan förekomma, orsaken är vanligtvis en dålig sele eller en övertränad hund.

För att förebygga skador och förbereda hunden på att springa bör du alltid starta med att värma upp. Efter loppet bör du också promenera ner hunden.  

Kom också ihåg att hundens matsmältningssystem fungerar långsamt. Om du ger din hund mat före ett träningspass kan du riskera att hunden får magbesvär.

Vidta försiktighetsåtgärder på varma dagar för att förhindra att hunden överhettas.

Springa på grusväg eller asfalt.

Många är emot att springa på hårda ytor. Asfalt kan också bli mycket varmt på sommaren. I värsta fall kan din hund bränna tassarna! Grus kan också slitas på tassarna och orsaka skador.

Hårda ytor dämpar inte och är en större börda för lederna hos både dig och din hund. Ändå har du ibland inget alternativ och måste korsa eller springa längs asfaltsvägarna innan du når skogen eller parken. Det är bra så länge du inte kör på asfalt varje dag! Det positiva med detta underlag är att det kan hjälpa tassarna att tåla mer.

För träning eller promenader på asfalt i sommarvärmen rekommenderas att använda sockar för att skydda tassarna från värmen. Du kanske också vill ha strumpor när du tränar på grusvägar.

Läs mer